Kompis som kopierar
Hej! Japp de är jag med kompis trubbel igen. Jo nu är de såhär att jag blivit vän me en tjej som kan vara väldigt dryg av sig och väldigt väldigt väldigt väldigt lätt arg. De är väl helt ok men sen finns de en till sak: hon kopierar mig. Vad jag lyssnar på för musik, vilka hobbies jag har, vad jag har för kläder, till hur jag tycker och tänker, Folk säger ”orka bry sig” men de är de att jag bryr mig. Jag låter kanske fånig nu. Såklart får hon klä sig hur hon vill tänka hur hon vill osv. Men liksom de jobbiga är att om jag till exempel säger ” ja jag stöttar palestina” då säger hon ”ja men ja med” ändrar jag mig och säger: ”eller nej jag stöttar ingen” så säger hon: ”eller jag med” och jag vill att hon ska kunna tänka och göra som hon vill utan att göra exakt som jag. De att hon är dryg är också jobbigt. Egentligen vill jag inte va med henne alls men de går liksom inte o säga…
Milo🎀🎀
Hon/hen
Låter som om hon tycker du är en ganska cool person, och att hon är osäker i sig själv och gärna skulle vara mer som dig. Nog för att det kan bli irriterande ibland, men försök om du kan att ta det som en komplimang. Och är det så att du tycker att hennes beteende är tillräckligt för att du inte ska vilja vara med henne så får du ta och prata med henne om det.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#1: de är bara de att om jag pratar me henne kommer hon typ jag vet inte vad. Bli jätte arg
Milo🎀🎀
Hon/hen
#2: Jo, sant, men vad tänker du är alternativet? Att låtsas som hon inte existerar och aldrig mer prata med henne? Hon kommer inte bli mindre arg och ledsen för det.
#3: du har rätt. Men jag vågar aldrig. Hon kanske ändrar sig…. Kanske bara vänta lite…
Milo🎀🎀
Hon/hen
#4: Nu är du ju fortfarande väldigt ung, men jag lovar att förr eller senare kommer du behöva lära dig att prata med människor om saker även om de är obekväma. För din skull, men även för deras. Hur kul skulle du känna att det var om någon som du trodde var din vän till slut erkänner att de inte gillat dig på jättelänge men istället för att säga nåt så låtsades de tycka om dig?
#2: Jag känner inte henne men alternativet att hon är osäker och/eller tycker du är cool är ju inte helt omöjligt.
Går jag till mig själv så har jag alltid gått min egen väg och skulle någon kopiera mig skulle det krypa i hela min kropp och jag skulle tröttna väldigt snabbt.
Hur länge har ni känt varann? Beroende på det får man kanske lägga upp det på något snyggt sätt. Men jag skulle nog ändå säga att grunden i lösningen är följande, om jag får tippa:
- Säg hur du känner och upplever situationen.
- Samt vad du egentligen önskar att få för gensvar från kompisen. Att du vill se mer av henne som person, den hon verkligen är (om det är så att hon faktiskt härmar dig och ni inte råkar tycka samma sak i mycket.)
Är det så att kompisen faktiskt är osäker som person..
Bestäm att ses en dag för att umgås och hitta på något roligt. MEN det är den kompisens dag, så den får bestämma vad ni ska göra,vart och göra även små val före dig. Tex beställa sitt fika före dig
Om ni hamnar på något fik.
Men, allt måste förstås vara inom rimliga gränser och du måste ändå ha rätt att säga nej om tex ekonomin inte tillåter. Då kan ni umgås och säkert ha en rolig dag och hon kan se att ni kan ha kul fast ni kanske inte alltid har samma åsikter, men att det är helt okej. Tror en osäker person kan växa av detta.
En annan dag kan ni byta så att du får bestämma om ni gillar upplägget. Vem vet, kanske det blir nya helgunderhållningen där ni alternerar. 😉
Dock, gäller ovanstående om man vill fortsätta vara bekanta.
Om så inte är fallet så är det bästa ändå att bryta på något sätt. Du kommet inte må bra själv om du står ut bara för att inte såra den andra, det gäller kompisar såväl som andra relationer
- Redigerat 2024-03-09 17:10 av Liz85
Dels tror jag att de före mig skrivit bra saker, dels så funderar jag på om hon kanske är rädd att hon måste gilla samma, göra likadana saker, hålla med om allt osv för att inte bli lämnad utanför eller "dissad". Fast nu får det ju tvärt om effekt eftersom du inte alls uppskattar det.
Först får du nog reda ut vad du vill. Vill du ha henne som vän om hon kanske börjar göra saker på eget sätt? Vill du inte alls ha med henne att göra framöver? Vad vill du ha för relation till henne efter du pratat med henne?
Tyvärr så är alternativet oavsett att du måste prata med henne. Hur du gör det kan ju vara på olika sätt, men det är inte schysst av dig att tex plötsligt ignorera henne utan att ha förklarat varför eller gett henne en chans att förklara varför hon gör som hon gör.
Du har fått bra svar här ovan, och jag söäger samma sak. Det verka/låter som om hon ser upp till dig/tycker du är cool och vill vara som dig.
Det bästa du kan göra är att prata med henne och berätta hur du känner. Ja hon kanske blir arg, men vad har du för alternativ ? Ilskan lär ju gå över när hon har fått tänkt till, och då kan det blir bättre.
Såvida du inte är rädd att hon kanske kan bli fysisk ? Då skall du nog inte umgås med henne alls isf.
Tack så jätte mycket för alla svar :)
Milo🎀🎀
Hon/hen
Jag är så fu***ng jävla trött på henne nu så de är inte sant. Jag säger en sak till exempel: jag vill inte att du svarar på saker som jag har skrivit hopps du fattar. Då börjar hon med” men asså du har ju gjort de på mig” sedan säger jag att jag inte orkar tjafsa. Då säger hon att hon inte heller gör de m.m. Nej de är inte de som är jobbigt hon är bara så himla dryg! Och nej nu vill jag knappt vara bekant med henne något mer. Säger man något till henne börjar hon genast att förstora upp de. Och hon kopierar och kopierar och kopierar… jag orkar inte höra att hon är osäker i sig själv för vad ska jag göra åt de? Jag vill bara att de ska sluta.
Milo🎀🎀
Hon/hen
#11: Du kan aldrig ändra på någon annan bara dig själv.
Om du blir irriterad så fundera över varför - be hjälp från en vuxen att prata ihop er.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
MEN ÅHJ JAG ORKAR INTE MED HENNE HON ÄR SÅ JÄVLA JOBBIG. jag vill på riktigt sluta vara vän med henne för hon blir arg på riktigt för MINSTA lilla och är alltid dryg.
Milo🎀🎀
Hon/hen
#13: när du tappar fattningen och börjar skrika i frustration för att du behöver prata av dig med vem som helst som lyssnar, så brukar det vara ett dåligt tecken.
Det är uppenbarligen en energitjuv för dig som du kanske inte längre klarar av.
Jag skulle säga: sätt ner foten och var ärlig. Säg att nu klarar jag inte mer, du tar all min energi. Jag måste tänka på mig själv i första hand så du måste låta mig vara.
- Redigerat 2024-04-12 18:22 av Liz85
#14: Tack :)
Milo🎀🎀
Hon/hen
Jag vill inte vara vän längre för hon hakar upp sig på på riktigt minsta lilla.. men hon kommer bara bli jätte arg om jag säger till
Milo🎀🎀
Hon/hen
Är det en person du träffar i skolan eller "måste" umgås med?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#17: inget av det faktiskt
Milo🎀🎀
Hon/hen
#19: va??
Milo🎀🎀
Hon/hen
#20: jag fattar absolut ingenting??
Milo🎀🎀
Hon/hen
Ignorera den där personen, vet inte vad de håller på med.
#22: Ignorera #19 och #20 då de inte bidrar till ämnet.
Hur har det gått?
#24: bara bra! Hon har slutat med det
Milo🎀🎀
Hon/hen
#25: Så skönt. :)
#25: Vad skönt ändå!
Super skönt!
Milo🎀🎀
Hon/hen