vill bryta vänskapen
jag har två problem:
- när min bästa vän flyttade kändes det som allt rasadr samman. jag min bästis och min andra bästis var verkligen bffs! vi gjorde allt tillsammans. men när hon flyttade så började en ny tjej vara med mig och min ena bästis.
och plöstligt var dem bästa vänner. och när jag känner mig utanför känns det som jag vill känna mig mer utanför och vara för mig själv som att bryta vänskapen.
2.en till tjej har börjat hänga med oss nu ( inte samma som tjej som problem 1) och hon är sååå himla lättkränkt och elak! hon har sagt till min bästis att hon är tjock! här är hela historien: hon säger: asså sorry men jag är mycket smalare än dig och ingen vågar säga något men sen när jag nu säger: så där säger man inte. då puttar hon ner mig från där vi står allt vad hon kan! ( vi står på typ en liten trappa) jag ropar till en annan tjej som är med oss.
och sen säger hon: du kan inte bara ropa på…….. det är säkert så du skapar alla bråk genom att säga saker som inte är sanna för du skulle ju säga till……..
att jag var elak! jag springer därifrån.
och sätter mig på en bänk. min bästis springer dit.
min bästis berättar att tjejen som puttade mig snackar skit om mig med dem
andra.sen kommer tjejen som puttade ner mig. hon gråter och säger: jag har inte alls sagt det
jag säger jo. men hon gråter ännu mer och säger nej en person säger nu säger ni förlåt till varandra så blir allt bra. vad har jag gjort mot henne?! men jag gör det ändå.
det ringer in hon torkar tårarna och går in i klassrummet och nu är hon plötsligt jätteglad! en vecka efter säger min bästis: jag hörde ocsså att hon sa det. en till sak är detta om henne: hon säger hel tiden att jag är ful! en gång ropade hon: ……… har fult ansikte!hahaha!! jag vill inte vara vän med henne
Skulle nog inte kalla det vänskap men prata med den du kommer överens med om att du inte vill umgås med dem längre så kanske ni kan umgås mer? Sedan råder jag dig att ta upp det med en vuxen (om du har någon lärare du litar på vore det nog inte fel) då det låter som om hon trakasserar dig regelbundet och det hon säger kan verkligen leda till problem, framförallt när man påpekar att någon är ”tjock”, har ett ”fult” ansikte eller liknande.
Och bryta kontakten är väl att bara sluta umgås och försöka antingen dra med dig de som är trevliga eller hitta andra som kan bete sig så att du har några du kan umgås med.
det finns en tjej i B som jag vill vara med
imorgon kan jag diskutera med min bästis för jag har aldrig visat att jag känt mig utfryst
#0: Med sådana vänner behöver man inga ovänner.
På mig låter det som den "elaka" tjejen inte mår så bra i sig själv. Inte alltid, men ofta mår mobbare så pass dåligt att de vill få andra att må dåligt, så de kan känna sig bättre själv. Förstår du hur jag menar ?
#2 Om den tjejen är trevlig och du trivs med henne och hon med dig, så ser inte jag något hinder att du kan vara med henne.
#4: ja jag fattar
#4: Och nu kommer taskiga jag och vill påpeka att det alltid är onödigt att dra upp att någon kanske mår dåligt och det är därför de är elaka mot andra. Helt enkelt för att det spelar verkligen ingen roll. Om man mobbar eller retar andra är det totalt skitsamma varför man gör det. När folk alltid ska komma och ursäkta eller förklara med att de kanske mår dåligt, de kanske har det jobbigt hemma, eller annat så lär man barn att de ibland måste acceptera att de kan bli behandlade som smuts av en del eftersom de har sina orsaker.
Tjejen verkar vara elak, och oavsett varför hon är det, är det barnen ska lära sig att är man elak så får man inga vänner, punkt slut. Det är precis som när man var liten och fick höra att pojkarna på lekplatsen knuffade en och drog en i håret för att de egentligen gillade en men inte visste hur de skulle säga det.
Så vips lärde man småflickor att det är gulligt om killar är elaka mot dem eftersom de är "kära" i en.
Jag vet att du naturligtvis inte menade att det är okej att vara elak om man har det jobbigt i andra sammanhang, men det är det vi som samhälle lär barn och unga ju mer vi håller fast i det här. Jag blev brutalt mobbad och fick höra av i princip alla omkring mig att "jo men x har det nog inte så bra hemma heller". Okej, tråkigt för dem, men varför ska mitt liv behöva vara ett helvete i skolan pga det?
Vi måste lägga sånt där förlegat skitsnack på hyllan nu, det är liksom dags i 2022 att sluta komma med ursäkter som inte har någon bevisad grund i verkligheten. En del barn är elaka för att de är elaka. Inte för att de själva mår dåligt eller blir illa behandlade. Och behöver de hjälp eller stöd för att de faktiskt mår dåligt så ska vuxna sköta det, barnen ska inte bli inblandade.
Tycker du, Iller, helt enkelt ska säga till din andra bra vän att eftersom tjejen är elak mot dig vill du inte vara med henne längre. Och stå fast vid det. Om din bra vän faktiskt bryr sig om dig så kommer hon stå på din sida, speciellt om hon sett att tjejen varit taskig mot dig och du sagt att du blir ledsen.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"