Vad är en bra vän för dig?
Den här frågan har spökat mitt huvud nu i några timmar och jag tänker… alla ser en god vän på olika sätt och har sina åsikter om vad som är en bra vän.
Så nu undrar jag, vad är en bra vän för dig?
Jag tycker att en bra vän ska vara pålitlig man ska ju kunna lita på att om man berättar någon hemlighet eller så ska man ju kunna vara säker på att den stannar hos vännen och att hen inte berättar det för någon annan. Sen ska en bra vän enligt mig lyssna på vad man säger och att man ska kunna vara sig själv med personen är också viktigt. Med en bra vän ska det kännas härligt, skön , fantastiskt och roligt att vara med.
Nja det är lite om vad jag tycker är en bra vän.
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Får väl också säga mina tankar då😊
En bra vän ska vara vara en person som inte är påfrestande och du ska tycka om att vara med personen. De ska inte ta av din energi på ett negativt sätt eller på något sätt få dig att må dåligt. En vän respekterar dig och dina gränser och tar inte utan att ge något tillbaka. Såklart ska ju personen vara trevlig och en person som du känner att du kan vara trygg med utan att behöva anstränga dig allt för mycket.
Tycker också att en bra vän är en vän som löser saker ifall man hamnar i bråk och är villig att lösa saker med den vita flaggan uppe. Och så klart, ska vännen vara sig själv och inte vara falsk om sin identitet och vara uppmärksamhetskrävande på ett energikrävande sätt i en dålig väg.
Och givetvis måste du känna att du kan vara dig själv med den personen!
Finns många fler saker som jag tycker definierar en god vän men här är iallafall några.
mina tankar :
Jag tycker en bra vän gillar att vara med dig som du är. Man ska inte behöva vara nån annan än sig själv när du är med en kompis.
en bra kompis ska kunna hjälpa dig när du har det svårt och så.
En bra vän enligt mig är :
En vän som ställer upp i alla lägen
En vän som är pålitlig och kan hålla hemligheter
En vän som inte kritiserar mig för hur jag ser ut
En vän som inte skvallrar
Skriver mer sen
Tjena^^
#4 det är en bra vän det!
Angående en vän som "skvallrar" tycker jag faktiskt lite tvärtom, under vissa omständigheter då. Naturligtvis vill jag kunna lita på att om jag berättar nåt för min vän så stannar det där. Men om jag t:ex berättar om att jag tänker göra något farligt, eller att jag är suicid, eller tänker göra något olagligt (ja ni förstår temat) så tycker jag en sann och riktig vän i dessa fall faktiskt "skvallrar". Jag hade en vän som ringde 112 när jag hade skrivit osammanhängande till hen på fb om hur mörka tankar jag hade och hur mycket jag ville dö och andra riktigt alarmerande saker. Jag ringde själv 112 när en internetvän skrev ett farväl meddelande till mig på fb.
Det finns för mig undantag där man som vän ibland gör bäst i att bryta tilliten. Ibland kan det ju såklart förstöra vänskapen, men om det räddar liv…
Samma om man t:ex är tonåring och ens vän erkänner att de känner sig fet och aldrig äter utan låtsas och kräks i smyg eller sånt och säger "du får absolut inte säga det till någon!" En knivig sits, men en ätstörning kan bli livsfarlig och känner man att risken finns där så är det bättre att berätta för kanske en lärare eller vännens föräldrar eller liknande.
Att våga riskera vänskapen för att rädda en väns liv är för mig något av det finaste man kan göra för en vän.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#6:
Där har du rätt att man vill rädda denna vännen om han/ hon är suicid eller har allvarliga problem, då vill man ha professionell hjälp.
HH 🙂
#6 det har du helt rätt i, att man "skvallrar" Om det är allvarligt.
En bra vän skvallrar när det verkligen behövs och det är inte heller något man ska känna sig dålig för ifall man bryter ett löfte. Ibland kan man dock försöka att övertala vännen att berätta för någon eller försöka att få dem att söka professionell hjälp samt säga att man kan vara där och stötta när vännen ringer sina samtal. Att man helt enkelt kan bara vara där.
Många gånger ur min erfarenhet har man inte vågat söka hjälp pågrund av rädsla, då kan det vara lite betryggande att faktiskt veta att någon kan sitta med en när man söker hjälp eller ifall vännen får följa med på första mötena hos psykolog, doktor m.m.
Sedan givetvis om det inte lyckas så har man ändå en skyldighet att säga till någon ifall någon farar illa pågrund av olika anledningar som kan vara självskadebeteende, ovilja att äta eller suicidala tankar. Då är man skyldig att berätta om man inte kan övertala vännen.