Annons:
Etikettvänskap
Läst 94 ggr
[EM_L]
5/16/22, 9:55 PM

Vad betyder vänskap för dig?

Vänskap kan betyda många olika saker för alla personer. Vissa tycker att det inte är något särskilt medans andra värderar vänskap högt på sin värdestege.

Så vad betyder vänskap för dig? Är det en självklarhet att man inom en vänskap ska hjälpa varandra och stötta varandra eller finns det något annat som utmärker vänskap för dig?

Berätta för oss!

  • Redigerat 5/16/22, 9:57 PM av [EM_L]
Annons:
Pyttelite
5/16/22, 10:13 PM
#1

Jag tror att det finns olika typer av vänskap men en djup vänskap innebär för mig att man kan vara sig själv.

Inte tänka så mycket på vad man säger utan man kan prata om både svåra och roliga saker.

Sen är det ju hur kontakten sker - en vän ska man kunna prata med närsomhelst.

Inte behöva ha ngn högtravande anledning utan bara ta kontakt när man vill ha sällskap eller prata.

Däremot är det en tunnare vänskap om man hela tiden kräver en massa av sina vänner eller att ens vänner kräver mycket tillbaka.

Det ska vara ett rimligt givande och tagande.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 5/16/22, 10:14 PM av Pyttelite
[EM_L]
5/17/22, 12:24 AM
#2

För mig betyder vänskap mer eller mindre beroende på vad för personer jag fått i mitt liv och jag har givetvis enormt starka och djupa vänskapsband med vissa medans andra ses bara som en vän. En att prata med men ingen man går allt för djupt med när det gäller känslor och livets svårigheter och även den enorma lyckan.

En djup vänskap betyder speciellt mycket för mig, man kan känna sig extra trygg i att prata med den personen om djupare ting och diskutera. Eller så är man där för varandra och stöttar genom livets svåra eller hejar på varandra i alla drömmar medparterna har.

Sedan har jag ju de vänner jag bara tycker om att vara med och hänga runt med samt ha kul med. Finns inget särskilt djupt och det diskuteras inte allt för mycket om känslor och svårigheter man stöter på i livet. Jag behöver helt enkelt inte känna att de vet allt för mycket om mig och det jag går igenom, vilket är annorlunda jämfört med min nuvarande bästa vän.

Men så finns det de vänskapsband som är mer toxic eller på gränsen till det. Det tar kraft och någon av parterna kanske inte ger tillbaka det den andra ger. Det handlar om att ta och ta snarare än ge och ta.

För mig så har jag det närmsta året fått genomlida mycket. Vänner som månader senare visade sig inte vara vänner och som kanske i slutändan drog ner mitt mående brutalt för att de vägrade lyssna på mig eller tog mina ord för givet. I slutändan när de har på något sätt skadat mig så slutar det med att jag drar mig tillbaka och ser vänskap som riskabelt och så har det varit i flera år.

MEN det börjar att bli lite bättre, speciellt de närmsta få veckorna då man lär sig att gå vidare. Ibland klickar man inte, ibland är vissa… vänner inte bra för en.

Så vänskap kan verkligen vara olika beroende på vilka personer man möter, iallafall så är det så för mig.

Men sedan så tycker jag också att man ibland kan finna vänskap hos djur! Till exempel har jag ju Bevies som verkar alltid känna av ifall jag är ledsen och därmed ger mig extra uppmärksamhet genom att trycka sitt huvud mot mitt när jag vilar det mot bordet. Eller så låter han mig hålla honom i min famn, vilket han inte brukar vanligen.

Jag finner att vänskap behöver inte vara med en människa, man kan också ha någon typ av vänskap med ett djur även om det är helt annorlunda jämfört med mänskliga vänner.

Soligajag1
5/17/22, 6:50 AM
#3

För mig betyder vänskap att man bryr sig om varandra , jag har en speciell vän som jag kan prata om allt med , det är ömsesidig kontakt , vi hjälper varandra på alla sätt , finns där för varann.

Sedan finns det en vänskap som att man är som vänner , ses och pratar, gör saker tillsammans.

Vänskap är att dela med sig av sorg och glädje . Hjälpa varandra. Ha tillit.

Sådan vänskap vil jag ha med mina vänner.

HH 🙂

Draken
5/17/22, 11:53 AM
#4

Vänskap för mig är att man kan vara sig själv. man kan sitta i samma rum utan att man måste hålla konversationen igång.
Vänskap är ömsesidig respekt och tillit. Man skall veta att man kan säga precis vad som helst till den andra personen utan att det kommer vidare till någon annan .

Det är vänkap för mig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Soligajag1
5/17/22, 7:49 PM
#5

#4:

Ja , håller med dig. Det är äkta vänskap . 😊❤️🥰

HH 🙂

Draken
5/17/22, 8:07 PM
#6

#5: 💖

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: