Vänskap iFokus

Vänskap

Läst 500 ggr
Dagnykatt
0

Vill inte längre vara vän

Nu vill jag inte förolämpa någon, men hur avslutar man en vänskap? Jag har flera vänner som är drivande och ringer/skickar till mig och jag känner det är så jobbigt att svara. De ger sig inte heller fastän jag inte svarat på många samtal eller försökt hitta på bortförklaringar till varför jag inte vill träffas. Hur orkar de fortsätta fast jag inte ger något tillbaka?
Jag har haft några tunga år bakom mig och är inte intresserad av att träffa människor och uppdatera varandra om hur livet fortlöper. Jag orkar inte berätta om mig själv och jag är inte intresserad av hur andra har det, jag vill vara ifred helt enkelt. Detta då jag känner att vänskap tar mera energi än det ger, det känns bara som påtvingat artighetstjafs. Så hur avslutar jag en vänskap då jag inte vågar säga det rent ut?

Pyttelite
1

Är de de som tar energi från dig eller är det bara jobbigt med kontakter som inte ger något tillbaka?

Ibland är det ju så att man hamnar i olika utvecklingsstrateg och har inte så mycket att säga till varandra.

Ett sätt är att undvika att svara ett annat sätt är att faktisk berätta hur du känner och hur du mår.

Antingen avslutas vänskapen dör eller fördjupad - de kanske lever med en snygg fasad och inte alls är så glättiga som du tror.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Dagnykatt
0

Det är främst en vänskap som tar energi. Till saken hör att jag har tidigare mått riktigt dåligt och är inte ännu 100 % i skick. Den här vännen är en sådan som egentligen inte har några "större" problem, utan skapar sina egna problem. Detta genom att överanalysera, fundera på hur hen uppfattas av andra m.m. Ja egentligen så ältar hen det mesta som inträffar i vardagen. Det går heller inte att övertyga hen om att hen räcker till, gör så gott hen kan eller liknande. Men problemen försvinner aldrig, utan följande gång vi ses så ska vi snurra samma "problem" som förra gången. Det är sådana småsaker som jag själv inte alls skulle reflektera över. Denhär vännen är den mest omtänksamma, godhjärtade och på alla sätt snällaste personen jag vet, vilket gör det värre. Med tanke på personens ältande så vet jag att det blir katastrof om hen känner av att jag aktivt avslutar vänskapen. Men det tar så mycket energi och jag är så less på att skapa problem som sedan ska ältas flera månader.

Pyttelite
0

#2: Det låter verkligen jobbigt. Vänner ska finnas när det krisar och det brukar sällan vara de man trodde men de ska inte stjäla energi jämt.

Att du ska användas som ngn terapeut ger ju inte dig något tillbaka.

Egentligen är hen ju inte så omtänksam för hen har väl en aning om att du inte mått bra oavsett om du pratat om det rakt ut med henom eller inte.

Du har hamnat i en knepig situation och det rätta är att vara uppriktig och tänka på dig själv även om det kostar.

• Redigerat 2021-11-07 14:37 av Pyttelite
Pyttelite
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns en del tips att hitta på youtube även om jag vill höja en varning om att tro på allt som laddas upp där.

Var förnuftig när du kollar. Jag hittade i vilket fall tre tips som egentligen handlar om jobbsituationer men är enkla och kan ge lite distans.

Du är framförallt inte ensam om problemet.

Fördelen med de här tipsen är att de går fort att titta på och kommer till saken direkt.

• Redigerat 2021-11-07 14:34 av Pyttelite
Niklas
0

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Elina07]
0

#0: Först av allt tycker jag att det är tråkigt att du vill avsluta vänskapen med dina vänner, det är inte många som har såna :)
Det är alltid svårt att släppa en eller flera vänner.

Innan du är 100% säker att du vill avsluta vänskapen, skriv ner på papper eller på mobilen om varför du vill det, alltså utveckla det på papper/i mobilen.

Om det känns svårt att ringa och berätta, prova att skriva till de.

Hoppas att du hittar ett sätt att lösa det på :)

RoxannaS
2

Har du tänkt igenom det ordentligt? Vill du verkligen avsluta vänskapen helt, eller vill du bara att dem backar av och låter dig komma fram när du vill?

För mig låter det som äkta vänner, som inte släpper taget om dig, fast du inte ger någon respons tillbaka. Det känns lite synd att släppa dem då. Då kanske du blir ensam?

Jag har tappat många vänner genom åren, och jag känner mig bara mer och mer ensam, och mår man inte bra, så gör ensamheten bara allting värre. Isolera sig hjälper en inte att må bättre.

Men om du nu tänkt igenom det ordentligt, så tror jag bara att det lättaste är att vara rak på sak.

"Hej, anledningen till varför jag inte svarar längre, är för att jag känner att jag tappat behovet av att träffa och prata med andra. Det har ingenting med dig att göra, utan det ligger helt hos mig. Jag vill inte på något sätt såra dig med det här, men jag vill inte heller att du ska hålla kvar ditt tag om våran vänskap, när jag inte kan ge dig det en vän förväntas kunna ge. Jag vill tacka dig för den tid vi haft tillsammans, och jag hoppas att du får ett fantastiskt liv. Jag måste tyvärr tänka på mig själv nu, och har därför valt att bryta vänskapen med dig, för bådas bästa. Hoppas du förstår." *

Eller något liknande. Hoppas det hjälper. 🌹

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus