Tips på hur man behåller vänskap
Hej allihopa, skulle kolla om ni har några tips på hur man behåller vänskap.
Jag har inte många vänner, kan räkna upp alla med en hand. Jag har handskats med social fobi/social ångest en stor del av mitt liv. Hade mina första panik attacker detta året, vilket inte var så roligt att uppleva.
Förövrigt är det hanterbart och jag har hållit på med sociala aktiviter. Ett stort problem jag har är att behålla vänskap. För att göra det behöver man vara social och hålla relationerna vid liv men det slutar ofta med att min vänskap med folk dör ut. Jag vet att problemen till att relationer dör är mitt fel.
Jag har försökt vara social och bjuda ut vänner, gå emot mina rädslor men det har alltid blivit en utmaning att få folk att göra något. Jag vet inte vad man kan göra med kompisar, för jag har haft mest online vänner när jag spelade. Så största delen när jag umgicks var att spela och prata.
Men nu har jag lagt spelande åt sidan medan jag pluggar. Jag bryr mig inte så mycket över att vara ensam men vet om att jag gillar umgås med folk. Så vill gärna försöka behålla de få vänner jag har kvar.
#0: Du verkar ju redan lite självmedveten om situationen. Många allmänna råd är ju av typen: Hör av dig då och då, var intresserad av deras liv, bjud på dig själv, gör saker tillsammans (gemensam historia/gemensamma minnen), osv.
Men allt det där beror ju lite på vad ni har för relation och vad de (och du) är för typer av personer. Vissa vill att man hör av sig åtminstone någon gång per dag andra kan tycka att man är störig om man hör av sig en gång i veckan (speciellt om man inte har något särskilt att säga)t.ex.
Kan ju vara svårt att göra saker tillsammans nu under Corona-säsongen förstås om ni inte normalt umgås hyfsat ofta redan (vilket jag fick intrycket att ni inte gör?)