Ska jag sluta fråga?
Jag har en väninna som jag känt i över 15 år. Vi säger att vi är bästa vänner. Nu har hon börjat både plugga och jobba samtidigt som hon har barn. Hon säger att hon inte har tid att ses och det kan jag ha förståelse för men mina funderingar går i hur länge ska jag vara den drivande i relationen, och sedan undrar jag om det egentligen ligger till så att hon inte vill ha lika nära kontakt längre. Jag vill heller inte ifrågasätta vänskapen om jag har fel. Jag upplever att jag varit för flexibel och snäll som person förut och till de som jag sagt ifrån till på senare år så har inte vänskapen hållit. När blir man en dörrmatta?
Barn, arbete och studier tar tid var för sig så det är fullt förstående om hon inte hinner med sina vänskaper. Du kanske borde sänka dina krav och acceptera att hon har en upptagen period istället? Har du ingen annan att umgås med tills hon löst sitt så hon kan få lite space?
Om ni är bästa vänner borde du kunna ta upp det med henne ja, men det visar enligt mig att du inte alls har förståelse för att hon är upptagen. :)
Detta är lite grann som mig och min barndomsvän. Vi är extremt nära varandra men hon är den drivande medan jag är inte det. Rent av att jag inte kan balansera studier och jobb vid sidan samt umgås med mina vänner varje vecka. Ibland önskar jag själv att min vän ska förstå att jag inte hinner eller har energin att umgås utan att hon tar illa upp. Även fast jag har mycket så kommer jag forfarande fråga om hon vill umgås när det lugnar ner sig och jag själv har energin och tiden. Fast mellan mig och min vän blir det en krock, då hon är en väldigt social person som älskar att göra saker medan jag är mer tillbakadragen och älskar att ha egen tid när det är lugnt. Så man kan ladda upp sig för vardagen. Men du kan ju prata med din kompis och höra, kanske planera något tillsammans längre fram. När det kanske är en lugn period för henne.
Jag har absolut förståelse för att detta tar tid för henne. Frågan är väl mer hur man vet att det bara är en period. Visst kan jag ge henne space och jag har andra att umgås med men är det bäst att fråga henne om att umgås eller ska man inte? Och hur länge ska man hålla på innan det skadar ens egen självkänsla? Vi har inte setts sedan juli. För mig känns det som om hon är på väg bort men då kan man ju inget göra.