Annons:
Etikettövrigt
Läst 2979 ggr
Dibiy
2/26/18, 8:43 PM

Hur få vänner som blyg?

Hej. Är en blyg ung tjej med social fobi, depression, anorexi (pågående behandling), bdd, autism, ocd och bipolär. Ser ut som vilken tjej som helst i min ålder, det är bara alla diagnoser som förstör.. Går inte i skolan pågrund av sjukskrivning och har inte haft nån vän på snart 5 år. Är bara hemma hela dagarna. Någon som vet hur man i mitt fall kan hitta vänner? Någon som har liknande problem?

Annons:
Riesen
2/26/18, 9:17 PM
#1

Undrar detsamma. Har själv svårt med det sociala så har det väldigt svårt att knyta nya kontakter. Har försökt med att hitta folk online, men det är verkligen inte lätt på det sättet, får väl fortsätta och försöka. Kan inte bara träffa folk ute eftersom jag vill ta tiden för att beskriva vilka problem jag har, vill de foorsätta träffas, så vet de vad de ger sig in på.

Tomheten
2/27/18, 11:07 PM
#2

Vi är många med samma problem. Att hitta vänner när man är socialt isolerad är verkligen inte lätt. Tror internet är bästa sättet faktiskt. Min erfarenhet är att det är bra att försöka få till en träff för annars rinner det lätt ut i sanden.

NiklasTyreso
7/25/18, 10:45 PM
#3

När jag var tonåring hade jag svårt att konversera, särskilt med tjejer. Jag övade mig. Skulle jag gå ut planerade jag i förväg samtalsämnen för att inte bli ställd och tyst. När jag visste att jag skulle träffa bekanta förberedde jag vad jag skulle fråga eller kunna tala om ex hur gick det med det där du berättade förra ggn? Efter ett par års träning gick det enklare. Träffar man människor på gymmet eller när man håller på med någon fritidsaktiviteter är det ofta bra tillfällen att träna att småprata. Det vanliga är att man blir bekant med fler när man kan småprata med folk, men från bekant till vän kan vara långt steg. Någon gång klickar det bara och går snabbare/ enkelt.

Michiis
8/15/18, 8:30 PM
#4

Jag tycker det är lättast att hitta vänner via sina intressen :) 
Sen så måste man våga utmana sig själv. Jag har sen tonåren varit väldigt blyg, har svårt för att kall prata, tar inte plats i grupp och på de dåligt självförtroende och blir lätt nervös.
På gymnasiet, min första skoldag eller om det var andra.. kände ingen, det var dags för lunch, minns de fortfarande i dag trots det var ca 8 år sen nu.. Jag höll på få panik och bara nej jag måste prata med någon för jag vill inte sitta själv på lunchen. Så såg en tjej från min klass och bara nervös haffa tag i henne och ba"hej, vill du äta lunch med mig?" och så blev vi typ bästa vänner under hela gymnasiet xD..
Så ja man måste bara våga ta steget, det är hjärnspöken i huvudet så får en att känna sig feg å liten.. Oftast tänker man så himla mycket och gör det värre än de är. 
Sen klickar man ju bättre med vissa än andra, har lättare å prata med vissa än andra. Folk som märker att man är tyst av sig och kanske påpekar det för en, dom vill man ju spy galla på, men jag brukar tänka att dom är inte värda ens tid då. 
Men som jag skrev först, lättast är det att finna vänner genom gemensamma hobby och intressen. Då slipper man oftast det där jobbiga att det blir tyst, kallprat, utan man kan prata om det man gillar och de är mycket lättare. Internet är ett bra ställe att hitta snabbt nya vänner men av erfarenhet är det inte många som håller i längden utan man snackar kanske lite ett tag sen så rinner det ut i sanden :)

// Michis

Effie
9/11/18, 2:15 PM
#5

Jag vet inte om tråden fortfarande är aktuell - men ska jag komma med råd, skulle jag saga: forsök med en aktivitet, om det fungerar. Något där man gör saker tillsammans med andra, så man inte behöver prata så mycket. Jag dansar squaredans och sjunger I kör.  Det är sådant man mår bra av att göra också; bade sjunga och dansa. Men självklart ska man pröva något man själv tycker verkar kul.

Jag har Inga diagnoser, och är såpass gammal att jag inte är blyg som förr… men jag minns det ju.  Människor som sager "Vad tyst det blev" eller, än värre "Säg nåt!" - de är ju hemska. Vänner kan man vara tyst med.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Klusse
6/23/19, 4:06 PM
#6

Hur går det för dig? Det måste vara svårt att hitta vänner i din situation. Men försök att sätt lite tillit till andra människor, i princip alla vill dig väl så försök att ta initiativ att gå ut träffa lite folk. Mitt ex är bipolär så jag förstår att det kan vara svårt. Svara om du vill prata så gör jag det gärna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: