Annons:
Etikettövrigt
Läst 861 ggr
Moalinn
3/21/16, 11:52 PM

Visar ni stöd i alla lägen?

Jag har funderat lite grann. Hur visar ni uppskattning till era vänner? Visar ni stöd i alla lägen? Går ni på deras evenemang även om hen förmodligen har ett gäng andra vänner som kommer befinna sig där? Även om du kanske kommer stå helt ensam i slutändan för att hen är upptagen med annat? Även om du kanske inte är intresserad av evenemanget egentligen?

Bakgrund till mina frågor
Jag har några vänner som jag tycker väldigt mycket om. På senare tid har jag insett att vänner faktiskt är viktigt så jag försöker att visa mitt stöd och support i alla lägen. Har några som spelar i band, så jag går på deras spelningar, har någon som ordnar evenemang som jag går på, har någon som tävlar så jag går på tävlingarna. Oftast skriver de till mig och säger att de har något på gång och att jag borde komma, och då ser jag det lite som en självklarhet att gå om jag inte har annat för mig. Att jag ska upp tidigt dagen efter hindrar mig inte, att jag egentligen inte har råd hindrar mig inte (om det inte är så att jag faktiskt är totalt urfattig) eller att jag inte tycker om själva grejen i sig hindrar mig inte (om det inte handlar om någon fest med massa alkohol och skit). För jag vill vara där liksom. Genom det bra, det dåliga, dela minnen och bara vara en vän. Kan jag inte vara där ber jag om ursäkt, frågar hur det gick för dem och ser till att försöka komma nästa gång. Jag ställer så gott som alltid upp om det är något de vill ha hjälp med, kan jag inte hjälpa ser jag till att rekommendera någon som kan hjälpa dem.

Grejen är att jag får inte det här stödet tillbaka. Nu gör inte jag speciellt mycket men jag tävlar i till exempel kaninhoppning. Skulle det vara i närheten av någon kompis (de bor ganska utspritt) så skriver jag och säger att jag kommer vara där och det hade varit roligt om de dök upp. Men det är aldrig någon som dyker upp och aldrig någon som frågar hur det gick. Förrän igår. Igår fick jag faktiskt ett sms "hur går det för dig?" och jag blev otroligt förvånad. Det är också anledningen till att jag började fundera på allt det här.

Förr hade jag förstått varför de inte visar något stöd men nu för tiden förstår jag inte alls. Detta gör ju att jag börjar fundera på om jag gör något fel? Jag hade jättegärna velat ha en vän som visar lite stöd, att de bryr sig och finns där liksom men de kanske inte finns? Jag vet inte. Känner mig lite vilsen faktiskt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Hoseok
3/22/16, 2:35 AM
#1

Du behöver prata med dina vänner om detta. Det är inte lätt, nej. Men vänskap handlar om att ge och ta. 

Jag ser på detta på flera olika sätt:
- Dina vänner vill att du ska vara där för dem men anser inte att de behöver vara för dig. (Illa)
- Dina vänner tänker inte på hur mycket du ställer upp och tänker därmed inte på att göra detsamma. (Lätt missförstånd)
-Dina vänner är tacksam för att du finns där för dem men har uppfattning om att du inte bryr dig så mycket om de stöttar dig på samma sätt (Lätt missförstånd genom dålig kommunikation).

Det handlar om kommunikation i vilket fall som helst. Jag tycker du ska prata med dina vänner och säga som det är, att det känns som att du gör mycket för dem men inte får något tillbaka. En god vän lyssnar på dig och försöker lösa det. En dålig vän blir arg.

Det kan vara så att du och dina vänner vill få ut olika saker i eran vänskap, så att säga. De ser inte vänskap på samma sätt som du gör, vilket gör det svårt. Men just därför måste man prata om det.

Em_
3/22/16, 5:27 PM
#2

För att svara på de första frågorna: Nej, jag skulle definitivt inte gå om vännen kommer roa sig med andra medan jag står ensam. Jag går heller inte på tråkiga/dyra saker titt som tätt bara för att underhålla vänskapen. En seg spelning eller tråkig sport kanske jag hade tittat på någon gång om året för att vara schysst. Stora milstolpar som finaler kan ju vara kul att se.
Om vännen däremot är väldigt nervös eller ber mig komma så skulle jag ställa upp. 

Jag tror att dina vänner kanske tror att du tycker deras aktiviteter är roliga att titta på eftersom du oftast dyker upp. Och att de därför fortsätter bjuda in dig för att vara snälla. Jag hade nog inte tagit upp det med dem, utan bara börjat välja ut de roliga och viktiga sakerna och struntat i resten. Jag gör hellre saker alla gillar när man väl träffas, än ses ofta bara för att.


Moalinn
3/22/16, 8:14 PM
#3

Tack för era svar!

Det är så jäkligt alltså. Men om du inte går, #2, tar du kontakt med vännen efteråt och frågar hur det gick?

Jag älskar konserter och livemusik, ena kompisens band är faktiskt riktigt bra så de tycker jag om att se live och jag märker att han försöker iallafall tacka mig för att jag kom (det var också han jag fick smset av i söndags). Vi har inte känt varandra i mer än ett halvår men jag märker stor skillnad på vänskapen mellan oss och den vänskapen jag har med vänner jag känt sen barnsben.

Men har en annan kompis som har vissa event, bland annat någon festival, och jag sitter just nu och skapar utseendet för festivalen - gratis. För mitt jobb kommer jag in på festivalen gratis men problemet är att hen är upptagen med annat och det blir att jag går runt själv och jag tycker egentligen inte om musiken som spelas. Har inga problem med att vara själv på spelningar, inte alls faktiskt, men man känner sig inte så uppskattad alla gånger. Jag försöker då få med andra kompisar men det är inte lätt alla gånger, också ett problem jag finner jobbigt. Jag får så gott som aldrig sällskap till något utan vi träffas när de har något på gång eller när de frågar om jag har lust att hänga med på något, väldigt sällan de säger ja till saker när jag frågar.

Nu har jag behövt säga nej till vissa grejer för att jag helt enkelt inte har råd men jag känner mig lite dum när jag går på ena kompisens spelningar men inte den andra.

Har planer på att ha en utställning nästa år så då får jag testat dem lite grann, haha. Men ska prata med dem om det inte blir bättre.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Mrsarrow
3/23/16, 9:55 AM
#4

Om det skulle innebära att jag skulle gå ensam medan min vän var upptagen med annat så skulle jag inte gå nej, om inte vännen faktiskt bett mig komma då skulle jag såklart göra det men då tror jag inte heller att jag skulle behövt gå runt ensam… Är det så att de ber dig komma och sen knappt pratar med dig när du är där? Att gå runt ensam på en festival låter ju inte sådär superkul i mina öron, då hade jag försökt få med någon annan gemensam vän också, eller helt enkelt säga att det inte känns så roligt att gå dit ensam.

felle-j
3/25/16, 9:55 PM
#5

Jag har aldrig varit i någon sådan situation men jag hade inte heller gått på något evenemang eller sådant som en kompis har bjudit med mig på för att sen inte ha tid med mig. Jag är väldigt obekväm med att vara själv bland en massa folk som redan känner varandra. Är det något som jag är totalt ointresserad av så måste jag nästan vara med kompisen, annars blir jag nog snabbt uttråkad. En spelning hade jag dock kunnat tänka mig att gå på även om kompisen inte skulle ha tid med mig, men det beror förstås på hur förtjust jag är i musiken.

Självklart skulle jag vilja att kompisen visade lite uppskattning för det jag gör och även ger mig samma stöd tillbaka. Kanske inte hela tiden men lite då och då åtminstone så att det inte bara blir jag som ger men inte får något tillbaka.  Kan förstå hur du känner, Moalinn. Kan inte vara kul men jag hoppas att det hjälper att prata lite med kompisarna. Jag tror inte alls att du gör något fel. Du verkar vara en fantastisk vän och förhoppningsvis är det hela bara missförstånd. 🙂

Upp till toppen
Annons: