Annons:
Etikettvästra-götaland
Läst 3011 ggr
Saveslillis
3/14/16, 6:22 PM

Dumpa nochalant ''vän''?

Hej! Har ett svårt (men ändå lätt) dilemma.

Har en kompis sen snart 6 år tillbaka, vi gick på gymnasiet ihop och hon är den enda jag har haft någorlunda kontakt med efteråt.

Nu har jag börjat tröttna rejält på henne, eller snarare hennes sätt. Ända sedan gymnasiet har vi träffats kanske 10 gånger och nu i efterhand kan jag se en koppling mellan alla gånger.

Varje gång vi har pratat om att ses så slutar det alltid med att det har gynnat henne på ett eller annat sett. Som tex så har hon klippt/färgat mig så hon får pengar, hon har frågat om tjänster när det krisat för henne, lånat saker hon behöver etc. Hon hör bara av sig när det passar henne, svarar sällan när jag ringer/smsar. Och de senaste 4 gångerna har det slutat med att jag fått en klump i magen.

Har en del problem inom familjen och hon är den jaghar gått till för att kunna prata av mig. För ett par månader sedan så var det riktigt illa och jag undrade om vi kunde ses någon dag. Vi bestämde dag och att jag skulle höra av mig efter jag hade slutat. Jag slutade för dagen och ringde och smsade. Inget svara. Bestämde mig för att åka in till stan ett tag för att se om hon svarade, men nej så. Bestämde mig då för att åka hem och vid 10 på kvällen smsade hon att hon hade fått förhinder.  No shit Sherlock? Bad inte om ursäkt eller någonting.

För en vecka sedan utan att inte har pratat med varandra över huvud taget på 3 månader så ringer hon upp mig från ingenstans och vill träffas för att luncha. Satt med en annan kompis och var inte jätte sugen då jag inte har jätte mycket pengar (student) och precis hade fikat med den andra kompisen och skulle snart säga hejdå.

Hon sa att hon skulle jätte gärna ses och att vi kunde äta något litet.  Jag gav mig och sa visst att vi kunde ses då det var länge sedan.  ''Bra, då lånar jag pengar av dig.'' Vänta lite? Du ringde mig för att äta lunch och du har inga pengar? Hon sa att hon hade glömt kortet hemma. Jag hade redan sagt ja, så då ville jag gärna inte dra mig ut.

Sa att hon kunde låna pengar, men att jag var tvungen att ha tillbaka dom då jag och ett par andra kompisar planerar en resa och jag måste börja spara. Självklart, sa hon och utöver detta så sa hon ; toppen, är där om 20 minuter. Hon dyker upp över en timme senare.  Hon har aldrig varit i tid när vi bestämt att vi ska träffas.

Väl när vi var där så föreslog jag ställen vi kunde gå och äta men inget dög. Sedan beslöt hon att hon var sugen på Subway. Väl där så frågade jag om det räckte med en halv sub, då hon inte är jättestor tjej. Inte nog med att hon skulle ha en hel utan hon skulle ha plusmeny också. 

Nöjde mig med en dricka och vi satte oss ner, det första hon gör är att börja klanka ner på våra gamla klasskompisar. ''Jag har aldrig tyckt om henne, hon har blivit jättetjock etc'' Vilket hon alltid upprepar varje gång vi ses. Och detta var såna som jag umgicks med och tyckte om. Känner att hon är helt opålitlig, snackar hon skit om andra till mig, så lär hon ju snacka skit om mig till andra också.

En annan sak som hon gjorde (och bokstavligt talat alltid gör) ringde en killkompis, för att hon skulle bara ringa honom av någon anledning. Slutade som vanligt att hon fick honom att komma dit för att ''umgås'' utan att överhuvudtaget fråga om det var okej för mig. Aldrig träffat eller hört talas om människan. Slutade med att jag kom på en ursäkt för att komma där ifrån.

Nu en vecka senare har jag smsat henne två gången och påmint om pengarna, men hon varken svarat eller satt över några pengar, 100 spänn, visst det är pengar det också men det är inte hela världen. Skiter egentligen i pengarna, för de kommer ta mer än det är värt för att få tillbaka dom.Tycker bara att det är en oerhört dålig stil att vara så självupptagen och nonchalant. Hon är verkligen ''ger aldrig, bara tar''

Vad ska jag göra? Fortsätta att trycka på efter mina pengar eller bara radera henne ur mitt liv?

Annons:
Carmarino
3/14/16, 6:28 PM
#1

Radera henne ur dit liv snarast! Hon är ingen vän utan en energitjuv och parasit som bara tar och tar, utan att ge något tillbaka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aniara14
3/14/16, 6:32 PM
#2

Enkelt val, åtminstone för en utomstående betraktare som vi här: Radera henne ur ditt liv såklart.

Personligen kanonhatar jag folk som man inte kan lita på, eller komma överens om saker med, och veta att dom håller det dom lovat.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zadeira
3/14/16, 6:36 PM
#3

Det låter ju som om u reda har bestämt dig. Det där är inte en vän som är värd att lägga ner tid, energi och pengar på. Jag hade helt enkelt slutat träffa henne. Inte svara på sms eller samtal heller utan helt enkelt sluta lägga ner energi på henne.

Bill&Bull
3/14/16, 6:46 PM
#4

Håller med ovanstående att de är en riktig energitjuv, bättre att säga upp kontakten för det kommer bara fortgå som det gör nu tyvärr. Man kan inte förlora nåt man inte har och det är ingen riktig vän du har.

||My Love For Animals Is Immortal||

Saveslillis
3/14/16, 8:28 PM
#5

Tack för svaren, ni har bara stärkt det jag egentligen redan visste!

[strutter]
3/15/16, 12:37 PM
#6

Radera, radera, radera!

Hon är ingen vän. Det är det du som är!

Jag har "gjort slut" med en barn-och ungdomsvän som betedde sig inte fullt så illa som din "vän", men ändå. Jag mådde dåligt av henne och jag är glad att jag till slut tog steget.

Annons:
Mrsarrow
3/20/16, 10:04 AM
#7

Radera! Energitjuvar är inga vänner att spara på!

iskogen
10/30/16, 5:58 PM
#8

Känner igen det där… Har en vän jag känt sedan 5-6 års ålder som vet allt om mig som glömmer bort mig totalt när hon har en kille. Jag skriver till henne och hon väljer att inte svara, men när hon behöver något så kan hon skriva. Bestämmer tider vi ska ses men skiter i att återkoppla eller dyka upp, antagligen för att det är roligare att vara med killen eller för att hon "inte har lust".

Till dig skulle jag säga att dumpa den där tjejen. Men jag kan inte dumpa denna tjej, hon är den jag känner bäst.

Annielle
12/3/16, 4:30 PM
#9

Dumpa! Men om du träffar på henne ute på stan eller någon annanstans skulle jag nog be om att få tillbaka mina pengar trots allt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: