Annons:
Etikettövrigt
Läst 2399 ggr
monstermash
11/20/15, 4:57 PM

Vill du vara vän med en negativ person?

Är det viktigt för dig att dina vänner är positiva? Skulle du ha svårare att bli vän med någon som är väldigt negativ i allmänhet och ser ned mycket på sig själv - eller gäller det framförallt människor som klagar på andra?

Annons:
Frosstis
11/20/15, 5:03 PM
#1

Ja, jag föredrar positiva människor men att en människa ser ned på sig själv skulle inte stoppa mig från att bli kompis m den

LinaLj
11/20/15, 5:09 PM
#2

Jag tycker det är påfrestande med extremt negativa människor, det är så olikt hur jag ser världen. Inte för att man är lycklig och glad varje dag men även när jag mår riktigt dåligt försöker jag hitta någon ljusglimt. Men med det sagt så är det inte så att jag skulle sluta vara vän med någon bara för att de gick in i en depression. Ja det skulle vara jobbigt men jag anser att som vänner så står man ut med att det kan bli jobbigt ibland.

Däremot hade jag nog inte valt att starta en ny vänskap med någon som var väldigt negativ och som avslutade varje mening med en negativ beskrivning av sig själva. Speciellt inte om de dessutom fiskade efter komplimanger hela tiden. Jag tror absolut att de kan vara bra och trevliga människor men de tar alldeles för mycket energi från mig.

[Garntroll]
11/20/15, 7:55 PM
#3

Jag kan acceptera folk som inte är genompositiva. Är själv inte så jättepositiv alla gånger. Mig själv gillar jag inte alls.  Däremot kan jag gilla andra.

-Aida-
11/20/15, 8:53 PM
#4

Jag är ganska negativ själv men är positiv i sällskap, jag kan klara av en viss del negativitet men inte någon som är genomsur och klagar på allt hela tiden, jag tycker man ska kunna lägga de negativa åt sidan och bara fokusera på annat men att man kan ta stunder och vara negativ så man får ur sig de, jag stöttar jätte gärna om någon behöver prata eller bara klaga på livet, jag och min syster brukar träffas nån kväll och bara klaga på allt som finns, det brukar vara jätte roligt, vi skrattar åt de istället för att vara sura.

Tjeja
11/20/15, 9:02 PM
#5

Jag har vänner som ser ner på sig själv väldigt mycket och klagar över sig själva och sin situation hela tiden. Det är jättejobbigt. Att jag är vän med dem fortfarande är för att jag själv har varit "där nere i botten" också och då var liknande personer nästan de enda som man orkade umgås med. Positiva personer var ju så jobbiga då det kändes som det bara förstärkte ännu mer hur dålig man själv var på alla sätt.

Idag önskar jag att jag kunde hjälpa och stötta mina negativa vänner att hitta tillbaka till livet igen så som jag själv har gjort. Men det är så svårt och framförallt jobbigt. Förändringen måste ju börja inifrån personen själv som kommer till insikt om sina möjligheter att förändra sig själv och sin egen situation.

Möter jag nya människor idag som är så negativa mot sig själva och allt runt om kring så flyr jag. Jag orkar inte med det och vill inte bli neddragen i det själv igen. Vilket det lätt gör annars, då deras negativa tänkande lätt smittar av sig på mig.

Men mina gamla vänner är ju ändå mina vänner och jag vill finnas där för dem så mycket jag orkar och kan ändå. Jag vill bara inte ha några nya "negativister" för jag har fullt upp med dem jag redan har i min bekantskapskrets. Så väl självnegativa som negativa emot allt annat runt omkring dem. Usch så jobbigt!

Alla kan vara nere ibland och alla kan ha negativa känslor och tankar om en eller annan sak, men att alltid vara negativ om allt.. jag orkar inte sådana människor längre.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ravynsfair
11/20/15, 10:15 PM
#6

Jag är själv en väldigt cynisk och bitter person när allt kommer omkring.
Min allra närmsta tjejkompis och jag blev vänner genom våra negativa sidor, vi kunde inte haft en "sämre" start som vänner men här sitter vi ett år senare och tajtare än någonsin. 
Vi vet båda om våra svårigheter men låter samtidigt inte oss dra ner varandra även om det händer att vi sitter och deppar ihop/klagar om livet tillsammans. 
Fördelen där är dock att vi snabbare kommer ur dippen för att vi blir uttråkade av all negativitet. Vi hittar på annat och så poff har vi glömt allt för en stund.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
[Devya]
11/21/15, 11:00 AM
#7

Jag har en vän som jag brukade klicka ganska så bra med  men då vi började jobba tillsammans så har jag märkt att hon drar ner mig alltför mycket. Hon är väldigt negativ och kan reagera väldigt negativt på allt jag har att säga. Det blir jobbigt i längden. 

Det är ok att klaga men fy fan för de som ska börja bojkotta allt man säger. =/

Scorpio97
11/21/15, 6:02 PM
#8

Det beror på hur dom är, jag tycker man kan vara negativ på olika sätt. Jag kan själv vara väldigt negativ och cynisk ibland.

Något jag inte klarar av är när folk klagar på sig själv konstant och förväntar sig att jag ska lyfta upp dom och säga att dom har fel. Om en vän säger till mig "Ursh, vad jag är tjock/ful" flera gånger varje gång vi ses, och förväntar sig att jag ska svara "Nej, du är jättefin!" varje gång, kommer det bli en väldigt kort vänskap. Jag vill inte vara med någon som hela tiden kräver att jag uppmuntrar henne/honom. Sen kan man självklart ha dålig självkänsla i perioder, och då har jag inget emot att lyfta upp mina vänner, men inte om det är hela tiden. Själv kan jag också säga "Ursh, vad jag är ful" men då vill jag egentligen inte att personen ska säga emot mig. Jag ville bara klaga lite och sen är det inget mer med det. 
Det är lika med personer som hela tiden hittar problem, men vägrar göra något för att lösa dom utan enbart ska klaga hela tiden. Speciellt om dom klagar på något dom väldigt enkelt skulle kunna lösa om dom bara ville. 

Så egentligen har jag väl svårt för personer som är negativa och vill fortsätta vara negativa gällande allt, som låter bli att lösa problem för då har dom inget att klaga på. Men att en person först och främst ser problem och är negativ i största allmänhet, men ändå försöker hitta lösningar och ha ett bra liv tycker jag inte är något problem. 

Och i perioder kan man självklart behöva få klaga på allt, utan att vilja ha en lösning utan bara ha någon som lyssnar och håller med. Men inte hela tiden.


//Jessie

Annielle
11/21/15, 9:20 PM
#9

Jag tycker att det är minst lika jobbigt om någon är sjukt positiv hela tiden som om någon är negativ hela tiden.

Håller annars med om det #8 Scorpio97 skrev.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Scorpio97
11/21/15, 9:49 PM
#10

Det kan jag hålla med om #9. Personer som alltid är överdrivet glada och alltid ska se allting positivt, är nästan värre än någon som alltid är negativ.


//Jessie

[Garntroll]
11/21/15, 10:26 PM
#11

Jag har svårt för folk som tjolahoppsan hela dagen. Framför allt på morgonen. Gå och göm dig vill man säga ibland. 😂

Annielle
11/21/15, 10:32 PM
#12

#11

För det mesta känns inte sådana personer trovärdiga, ofta är det en fasad i stället, tycker ofta att man märker det då.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Garntroll]
11/21/15, 10:39 PM
#13

#11 ja det känns tillgjort.

Annons:
Paxxie
11/21/15, 10:54 PM
#14

Jag tror jag är som de flesta andra. Har mer tålamod för vänner som är negativa än nya människor. För vänner känner jag ganska mycket lojalitet så då brukar jag bara försöka finnas där så mycket som möjligt. När det kommer till nya bekantskaper är det lite av en varningsflagga om någon klagar hela tiden eller pratar om hur dåliga de är.

Tjeja
11/21/15, 11:02 PM
#15

Alltså man  behöver ju ha balans förstås. Någon som är odelat positiv och glad hela tiden är ju lika sjukt som någon som är konstant negativ hela tiden.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Calcifer
11/22/15, 10:41 AM
#16

För min del beror det på varför de är negativa och hur det visar sig. Jag kan själv vara rejält negativ men det är som en direkt respons på hur vidrigt mitt liv är för tillfället. Min bästa vän har också ett förjäkla liv och kan av den anledningen vara rejält negativt också. Men vi har ju anledningar till det, och vi kan även helt utan förvarning börja skämta och skratta. Det är mer "fan vilka skitliv vi har, nu tar vi en öl och skrattar åt inget, höhö" stuk över det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: