Annons:
Etikettövrigt
Läst 709 ggr
Lia
9/23/15, 2:39 AM

Högtider

Högtiderna nästan kräver att man har någon att fira de med. Men det är ju inte alltid man har det. Hur brukar ni spendera era högtider?

Annons:
Lia
9/23/15, 2:46 AM
#1

På min födelsedag brukar pojkvännen och mamma äta tårta med mig. Det är väl det, jag är inte mycket för att åldras. Påsken är stor däremot. Släkten brukar samlas för sill och ägg efter mammas konstutställnig. Midsommar däremot händer det inte mycket på. Ibland kanske jag och killen träffar en kompis, men det brukar vara ganska dödfött. Det är inte riktigt en tradition jag firar mer än att jag binder några kransar och dricker något gott. Halloween däremot, då är det mycket som händer! Jag älskar effektsminkning, så jag brukar gå loss i allhelgonatider. Hela grejen är bara så underbar. Ofta blir det också någon fest med bekanta och vänner. Sen avrundas året med nyårsafton. Helst firar jag bara med pojkvännen. Bubbel och trerätters ska det vara, hemma så klart - med fyrverkerier i bakgrunden 🍸

Scorpio97
10/4/15, 1:52 PM
#2

Jag har tre halvsyskon som alla flyttat hemifrån medan jag fortfarande bor hemma hos mamma. Jul är nog den enda högtiden där alla verkligen måste vara hemma, eftersom det är mammas favorithögtid. Men vi brukar se till att samlas vid födelsedagar, påsk, midsommar och ibland nyår också. Sen firar vi oftast inte så stort, utan det räcker med någon finare middag samt tårta om någon fyller år. Undantaget är väl jul, då gillar mamma att överdriva lite. 

Personligen är jag inte så mycket för någon högtid, i alla fall inte för högtiden för sig. Däremot är det mysigt när alla är hemma så jag ser fram emot jul och liknande ändå.


//Jessie

Ravynsfair
10/4/15, 7:32 PM
#3

Det är väääldigt olika! 
Jul firade vi i lappland fram tills jag var 7år. 
Sen har vi varit hos mormor och morfar varje år, eller ja, jag har kört varannat år sen jag var 16. 
Då är det typ de flesta släktingar på mammas sida som är bosatta här i Sverige som kommer. mostrar, morbror, kusiner och deras respektive typ. 
Ibland kör vi att vi är hos min pappa halva julafton och resten hos mormor och morfar. alt juldagen hos pappa. 

Iår har jag egentligen fritt men ska åka ner till mormor o morfar ändå för att det finns risk att det blir morfars sista jul och eftersom jag är "favvobarnbarnet" för hans del så känns det dumt att inte komma alls. 
Bor 80mil bort och kan inte svänga förbi en annan gång. 

Födelsedagar firar jag inte, inte min egen iallafall. 
Andra blir det oftast familjen som kommer. lr närmsta släktingar. 

Iår firade jag midsommar för första gången på flera år, gjorde det för sambons skull. 
Jag är absolut ingen högtidsmänniska men går snällt med på att vara med vid jul ibland iallafall. 

Påsken har jag ALDRIG firat med annat än lite påskris utanför dörren 😛

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Ruffsetuss]
10/9/15, 7:59 PM
#4

När barnen bodde hemma firades alla traditionella högtider , men när de flyttade till eget så slutade jag med nästan helt. När både min mamma o pappa hade gått bort så rann allt ut i sanden .

[Garntroll]
10/10/15, 12:21 PM
#5

Jag firar inga högtider. Och min födelsedag vill jag helst att folk glömmer.  Så de dagar som är " helg" blir som vanliga dagar för mig.

[Tilde]
10/12/15, 1:55 PM
#6

Firar alltid jul med familjen uppe i Sverige. Påsk är lite vadsom… Det är inget vi direkt firar längre så ibland är jag i Sverige och ibland kommer min familj hit för att hälsa på. Midsommar firas (tyvärr) inte. Halloween brukar jag fira här i DK med sambon, antingen ensamma eller med vänner på fest. Nyår firas oftast här med sambon och några vänner, men ibland med familjen i Sverige. Födelsedag firas alltid med sambon, men jag brukar besöka familjen under sommaren och blir halvt firad då istället. 🙂

Annons:
Michiis
10/12/15, 6:52 PM
#7

Firar julen med släkten. 
Nyår firas med vänner/pojkvän . 
Påsk, halloween firar jag direkt inte.
Midsommar vänner eller släkten.

// Michis

[dr_acula]
10/14/15, 10:32 AM
#8

Firar alltid högtider hemma hos mig med släkten. Födelsedagar bjuder jag släkt och närmaste vänner.

citytjejen
10/14/15, 1:33 PM
#9

Firar är väl att ta i, men t.ex jul som vi har närmast framför oss så brukar vi laga en massa god mat och på julafton kommer min mamma hit. Vi är tre personer, mamma, min man och jag, och det är alldeles lagom! Vi gör det vi gillar, julgran har vi inte, vi har skippat julklappar sen några år tillbaka. Påsk är på liknande sätt, fokus på att umgås och äta och dricka gott!

/Christina

Upp till toppen
Annons: